Evidence-based

Corona heeft menig leven op haar op kop gezet, zo ook dat van mij. Waar ik eigenlijk een rondreis door Azië en Europa zou maken heb ik mijn baan opgezegd en ben ik gaan studeren. En dat studeren bevalt mij goed, ik vind het ook nog eens erg leuk en ik leer enorm veel.  Zo heb ik inmiddels twee modules behaald: ‘Over leren, onderwijs en instructie’ en ‘inleiding data-analyse’. En nu volg ik de module: ‘experimenteel onderzoek’. Alle drie onderdeel van de pre-master onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.  Ik was al een voorstander van flexibel onderwijs, en om dit nu in de praktijk mee te maken bevestigt het – voor mij – alleen maar.

En nu wil ik graag mijn kennis, die ik iedere dag weer op doe, graag met jullie delen. Dus eens in de week plaats ik een ‘wist-u-datje’. De inhoud daarvan komt uit de literatuur die ik de afgelopen maanden heb bestudeerd. 

Wist-u-dat #1 
Onderwerp: Evidence-based

Verschillende wetenschappers, waaronder, Dunlosky et al. (2013), uit de cognitieve psychologie, zijn al jaar en dag bezig met hoe een leerling het beste kan leren. Uit onderzoek blijkt dat de volgende leerstrategieën tot de alle slechtste behoren:

  • Rereading (herlezen)
  • Keyword mnemonic (ezelsbruggetjes)
  • Summarization (samenvatten)

Wist jij dat? Vertel jij je leerlingen nog steeds dat ze ‘het even opnieuw moeten lezen’ zodat het beter beklijft?