Evidence-based II

Naar aanleiding van mijn eerste ‘wist-u-datje’ heb ik een aantal brandende vragen gesteld gekregen: “Wat werkt dan wel?” en “Het blijkt dat ik het mijn zoon toch verkeerd heb uitgelegd, hoe moet het dan wel?.” ik ga het u nú vertellen.

Wist-u-dat #2 
Onderwerp: Evidence-based

Dunlosky et al. (2013) hebben zich niet alleen beziggehouden met leerstrategieën die niet zo goed werken, maar uiteraard ook die wel werken. Uit hun onderzoek blijkt dat de volgende leerstrategieën juist wel goed werken.

  • Practise testing, dit houdt in dat je jezelf toetst. Je formuleert vragen en probeert hier antwoord op te geven. Het mooie ervan is dat je het overal kunt toepassen en het vereist minimale training om het te leren. Je kunt de vragen in spelvorm vormgeven met behulp van flashcards. Flashcards kun je online maken via bijvoorbeeld quizlet.com of kopen bij Bol.com.
  • Distributed practise, hierbij verdeel je de lesstof over een langere periode: het spreiden van leeractiviteiten. Hoe meer je leren verspreidt over tijd, des te meer je zult onthouden. Kort gezegd is spreiden beter dan stampen.

Wist jij dat? Ga jij je nu ook direct met flashcards aan de slag?